Untuk menyelami cinta dan cita-cita, anggap dahulu cinta itu derita dan cita-cita itu cahaya. Sebelum mendekati erti cinta, mengertilah dahulu erti cita-cita maka dengan sendirinya nanti kamu akan tahu erti dan nilai cinta yang sebenar.

Perasaan Yang Membuatkan Aku Sendiri Pun Tak Faham! Entah!


Assalamualaikum.. 

Tiba-tiba hari ni tuan punya blog ni nak luahkan perasaan dia pula. Perasaan yang kadang-kadang membuatkan dia sendiri pun tak faham. (Aku pun tak tahu apa aku nak cakap. Huh!)

Hidup ini tak selalunya indah kan? Selalu saja ada perkara yang terjadi dalam diri ini. Tidak kira susah mahupun senang. Kadang-kadang rasa macam betul ke aku ni hamba Allah?

Kadang-kadang juga apa perkara yang kita tak sangka bakal terjadi telah pun terjadi dalam hidup ni. Siapa yang duga kan? Dah Allah yang menetapkannya. Kita ni sebagai hamba Allah hanya mampu menerima dengan hati yang terbuka sebab kita hanyalah hamba Allah yang lemah.

Tapi? Perlu ke kalau kita menyimpan sesuatu perasaan yang bukan untuk diri kita? Yang hanya akan membinasakan diri kita? Perlu ke semua tu? Entah! Aku pun tak faham apa yang telah terjadi di sekeliling aku ni. Bermacam-macam kisah dan cerita yang aku dengar. Ada yang baik ada juga yang buruk. Tambahan pula kalau perkara itu melibatkan diri aku. 

Aku tahu aku ni bukanlah seorang insan yang sempurna malah belum layak digelar orang baik-baik sebab aku tahu aku masih belum sesempurna tu. Aku ni masih banyak kelemahannya. Bahkan aku rasa aku tak patut untuk dipuji. (Haih! Terlebih perasaan pula aku malam ni. Korang tadah telinga je lah).

Entahlah! Apa jadi dengan aku malam ni erk? Selepas baca satu cerita yang menyayat hati aku tu. Terus aku jadi macam ni. Memori lama tidak mungkin akan terhapus macam tu je kan? Bukan mudah kan? Kalaulah otak kita ni macam komputer dah lama memori yang kita x mahu ingat akan delete. Ye tak? Tapi semua itu hanya khayalan saja. Kita ni hanyalah manusia biasa.

Satu je yang aku masih tak faham dan terkilan. Kenapa perlu saling benci membenci di antara makhluk Allah? Aku langsung tak faham. Aku pernah lalui jadi aku faham perasaan korang yang pernah dibenci itu. Kadang-kadang tu aku rasa nak sumbat je mulut 'seseorang' tu dengan cili. Tapi tahap kesabaran aku masih ada. Walau apapun aku hanya perlu bersabar. Aku tahu lama-lama nanti dia penat. Sedangkan aku tahu hati dia masih tetap mahu mengata pasal aku atau lebih senang tak suka tengok aku bersenang lenang. 

Perasaan? Jangan cakap lah. Cuba kalau korang alami. Apa perasaan korang? Pasti marah, meluat dan rasa nak lawan je kan? Tapi nak buat macam mana lagi. Dari dulu sikap dia macam tu. Urm! Aku tahu aku tak patut nak mengungkit lagi hal ni. 
 
Kadang-kadang kita perlu juga fikir apa gunanya kalau kita membenci seseorang itu dengan masa yang lama. Tak ada faedahnya. Takut akan menyesal je kemudian hari. Masa tu memang dah tak boleh nak buat apa. Aku juga sedar terlalu banyak yang telah berlaku dalam dunia ni. Tak kurang juga orang yang bertalam dua muka. Tak lupa juga orang yang Munafiq dan hiprokit. Aku paling benci orang macam tu.

Ya! Aku sedar aku pun masih belum sempurna kalau nak dibandingkan dengan korang. Tapi sekarang ni. Apa yang boleh aku buat adalah dengan bersabar. Lagipun aku tahu Allah buat semua ni sebab Allah sayangkan kita. Allah nak uji kita sama ada kita mampu bangkit atau tidak. Allah rindukan rintihan kita. 

Ya Allah. Kadang-kadang aku rasa aku tak layak nak sujud di depanMu. Aku mengaku. Banyak lagi yang aku tak tahu dan aku terlalu leka dengan hal dunia. Aku juga tahu aku tak patut mempertikaikan semua tu. Aku memang insan yang tak guna kan? 

Walauapapun yang terjadi. Aku tetap bersyukur kerana dapat family, kawan-kawan dan orang-orang yang aku sayang di sekeliling aku. Kisah suka dan duka dikongsi bersama. Dan juga selalu menghiburkan hati aku yang kadang-kadang tak betul ni. 

Ahah! Betullah tu. Hati aku ni bukan boleh dijangka. Kadang-kadang OK kadang-kadang KO. Erk? Hihi. Diam sudah! 

Alhamdulilah. Aku rasa macam aku dah keluarkan apa yang bersarang dalam kepala otak aku sebentar tadi. Tu lah. Semua ni berpunca selepas aku baca cerita tu lah. Huhu.. Anyway thanks kerana sudi dengar cerita tak bertauliah tuan punya blog ni. Faham ke tak aku pun tak tahu. Haha.. Kalau tak faham buat-buat faham je lah erk? 

Akhir kata, hanya senyumanlah yang mampu membuat diri ini terus melangkah walaupun perit dan sukar. Hanya dengan senyuman jugalah yang mampu menghiburkan hati ni.

Wassalam...

0 comments: